زنگنه: از احیای خط لوله صلح استقبال میکنیم

خرید بک لینک
وزیر نفت میگوید در صورت طرح موضوع خرید گاز از سوی همتای هندیاش، ایران از احیای طرح خط لوله صلح استقبال میکند. پاکستان، ایران و هند زمانی قرار بود سه طرف قراردادی باشند که بر اساس آن ایران به این دو کشور از طریق یک خط لوله، گاز صادر کند؛ قراردادی که هند پنج سال پس از پیوستن به آن پشیمان شده و پا پس کشید. پاکستان نیز اگرچه قرارداد خود را با ایران فسخ نکرده و میگوید همچنان مشتری گاز ایران است اما هیچ اقدامی برای لولهکشی تا مرز برای دریافت گاز نکرده و ایران نیز مدتهاست فرصت میدهد تا پاکستان در این راستا اقدام کند. اما ایران به دنبال افزایش مشتریان گازی خود در پساتحریم است و کشورهای نزدیک و همسایه نیز اولویتهای صادراتی ایران به شمار میروند. وزیر نفت هند امروز برای توسعه همکاریهای تهران و دهلینو به دیدار وزیر نفت ایران میآید. مسایل مختلفی همچون توسعه میدان گازی فرزاد بی، بدهی نفتی هند به ایران، صادرات گاز از بستر دریا و ساخت واحدهای پتروشیمی در منطقه چابهار از مهمترین محورهای دیدار وزیران ایران و هند به شمار میآید. زنگنه درباره احتمال طرح دوباره موضوع پیوستن هند به طرح خط لوله صلح و احیای این طرح میگوید که فکر نمیکند برنامهای برای این موضوع در این دیدار مطرح شود. او با تاکید بر اینکه احیای خط لوله صلح باید از سوی هندیها در این دیدار مطرح شود، اظهار کرد: ما به اجرای این طرح علاقهمند بودهایم اما آنها روابط را قطع کردند. زنگنه افزود: ما از طرح دوباره موضوع خط لوله صلح استقبال میکنیم و این هندیها بودند که علاقهای به این موضوع نداشتند. پیشتر امیرحسین زمانینیا، معاون وزیر نفت نیز درباره صادرات گاز به هند از بستر دریا اظهار کرده بود که مطالعه صادرات گاز از بستر دریا از سوی یک شرکت هندی در حال انجام است. هند بزرگترین مشتری نفتی ایران پس از چین است، این کشور همچنین علاقهمند به حضور در بخشهای مختلف انرژی ایران از جمله توسعه و سرمایهگذاری در بخش پتروشیمی است. روزنامه جهان صنعت...

ما را در سایت روزنامه جهان صنعت دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: استان‌ها بازدید: 105 تاريخ: شنبه 21 فروردين 1395 ساعت: 3:46

صفحه بندی